De geweldige impact van kleur in webdesign

"Kleur drukt uit zichzelf iets uit, dat kan men niet missen, daar moet men gebruik van maken. Wat mooi doet, werkelijk mooi – is ook juist." -Vincent van Gogh

Dat kleur van invloed is op onze emoties en een sfeer kan bepalen is reeds bekend sinds de Middeleeuwen en veelvuldig toegepast in de schilderkunst. Deze wetenschap heeft een belangrijke rol gekregen in veel toepassingen binnen onze maatschappij en vormt dan ook een belangrijk aspect in webdesign toepassingen. Maar hoe kies je nu de juiste kleuren voor jouw eigen website? Hier volgen acht stappen die je kunt hanteren bij het kiezen van de juiste kleuren voor je webontwerp.

 

Stap 1: Wat wil je uitstralen?

Het is belangrijk te weten wie je bent en welke boodschap je wilt overbrengen naar jouw klanten. Ieder individu heeft persoonlijke voorkeuren voor wat betreft kleurstelling. Er zullen altijd kleuren zijn die meer voor jou betekenen, omdat het positieve herinneringen oproept of dat het voor jouw gevoel goed past bij wat je uit wilt stralen. Het is belangrijk te kiezen voor kleuren die goed bij je passen, je zult het geheel namelijk moeten gaan vertegenwoordigen in de verschillende reclame-uitingen die je gebruikt. Weet je niet goed waar je moet beginnen of welke uitstraling je op dit moment hebt? Vraag het eens aan vrienden en kennissen, waarvan je een eerlijk direct antwoord kunt verwachten. Of neem contact op met een webdesigner. Dan gaan we hier samen mee aan de slag.

 

Stap 2: bezoekers en hun persoonlijke voorkeuren.

Kleuren roepen emoties op, maar dit werkt niet voor iedereen hetzelfde. Triggers zijn heel persoonlijk. Deze triggers zijn er echter niet voor niets. Ze worden gevormd door persoonlijke positieve of negatieve ervaringen, maar worden ook beinvloed door gebruiken, die voor een grotere groep gelden. Het geslacht, de cultuur, ervaringen, het speelt allemaal mee. De vraag die je daarbij kunt stellen is; Wat is de doelgroep die ik wil bereiken? Zijn dat voornamelijk vrouwen of mannen? Begeef ik mij op nationaal of internationaal niveau? Is er in mijn branche sprake van een duidelijke traditie? Het goed in kaart brengen van deze vragen brengen je dichter bij de doelgroep die je uiteindelijk wilt gaan bereiken, de boodschap die je wilt overbrengen en de dienst/het product dat je gaat aanbieden. Het spreekt voor zich dat bijvoorbeeld een kapper een geheel andere sfeer en gedachte oproept dan een vastgoedondernemer. En uit onderzoek komt naar voren dat in Europa subtiele kleuren meer gewaardeerd worden dan in Azië, waar fellere kleuren de boventoon voeren. Zet je de juiste sfeer neer, dan ga je ook de juiste klanten aantrekken. In tien seconden wordt door een website bezoeker bepaald of de website in het verlengde ligt van zijn/haar eigen emoties en houding. Het is dus belangrijk dit bij de bron zorgvuldig aan te pakken en hier rekening mee te houden bij het ontwerpen van jouw website. Voorbeeld Kleurvoorkeur verschillen tussen man en vrouw.

artikel kleurenmanvrouw

 

Vrouwen

Vrouwen houden in het algemeen het meest van de kleuren groen, blauw paars in webdesign. De kleuren die hen het minst aanspreken zijn oranje, bruin en grijs.

Mannen

Mannen hebben een voorkeur voor de kleuren groen, blauw en zwart. De kleuren met het minste aantrekkingskracht zijn over het algemeen bruin, oranje en paars.

 

Stap 3: Wat doet de concurrentie al?

U begint een nieuwe bussiness en wilt op google snel vindbaar worden. U bekijkt de eerste tien concurrenten en ziet dat ze over het algemeen voor dezelfde kleurcombinaties hebben gekozen. Dit is meestal geen toeval, je had deze kleuren misschien ook al in gedachten. In een dergelijk geval is het de moeite waard om te onderzoeken hoe je je toch kunt onderscheiden van hen en toch aansprekend te zijn voor je potentiele klanten. Jij kunt deze kleuren bijvoorbeeld gewoon terug laten komen, maar op creatieve en subtiele wijze. Een klant zal namelijk eerder geneigd zijn een keuze te maken tussen één van de tien bedrijven met een soortgelijke uitstraling aan de ene kant en jouw eigen opvallende ontwerp aan de andere kant. Zo, dan heb je mooi al even negen concurrenten weggespeeld. Stel jezelf de vraag: Hoe staat jouw huidige ontwerp ervoor?

 

Stap 4: Kleur betekenis in webdesign

Er is een bewezen verband tussen kleur en emoties. Een goede webdesigner zal hier rekening mee houden in zijn uiteindelijke ontwerp. Kleuren kunnen worden onderverdeeld in koude, neutrale en warme kleuren. Laten we een aantal bewezen emoties van de kleuren in het spectrum bekijken:

Koude kleuren kunnen de volgende uitstraling aan je website geven:

 

Blauw:   kalmte, rust, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid, vriendelijkheid en relaxed (licht), professionaliteit (donker).

 

 

Paars:   creativiteit, verbeelding, romantiek, mysterie, en lente (licht), rijkdom, luxe, spiritualiteit en koninklijk (donker)

 

 

Groen:   vernieuwing, natuur, stabiliteit, energiek, levendig, down-to-earth gevoel (olijf groen), welvaart (fel groen), retro (helder)

 

Neutrale kleuren kunnen de volgende impact op je webdesign ontwerp hebben:

 

 

Zwart:   luxe, kracht, rouw, formaliteit, mysterie, neutraliteit, serieus, controle, bedroefdheid, comfort

 

 

Wit:   ruimtelijkheid, reinheid, netheid, goedheid, positiviteit, zachtheid, eenvoud, steriel, leeg, geisoleerdheid, nieuw begin, onschuld

 

 

Grijs:   modern, formeel, conservatief, professionaliteit, ingetogen, rustig, verfijnd, saai, wijsheid, intelligent

 

 

Bruin:   betrouwbaarheid, stabiliteit, aards, huiselijk, saai, natuur, vriendelijk, praktisch, vies

 

Warme kleuren geven de volgende visuele impact:

 

Geel:   energiek, optimistisch, gelukkig, creatief, speels, opbeurend, zelfvertrouwen, wijsheid, logica, antiek (donker), roept emoties op, nervositeit

 

 

Oranje:   vriendelijkheid, uniekheid, sportiviteit, competitief, zelfvertrouwen, plezier, geeft het gevoel van haast, verbondenheid, goedkoop

 

 

Rood:   Actie, kracht, passie, moed, verlangen, energie, snelheid, alarmerend, stimulerend, gevaar, boosheid, importantie, boosheid

 

 

 

Stap 5: Zijn de kleuren in balans? 

Kleuren kunnen dichtbij elkaar liggen, kortom complementair zijn. Ze kunnen ook elkaars tegengestelde vormen en dat wordt contrast genoemd. Wat is nu de beste keuze voor uw webontwerp? Iedere kleur kan zowel positieve als negatieve emoties oproepen. Kleuren tevens worden ingezet voor het benadrukken ofwel naar de achtergrond brengen van bepaalde elementen van de website. Het aanbrengen van nuances door kleur wordt vaak onbewust foutief gedaan. Een goed webdesign legt de focus op tekstonderdelen waar jij zelf en uiteindelijk jouw klanten hem graag willen hebben. Hierbij spelen de tinten, het gebruik en de kleurencombinaties een grote rol. 

kleurbalans 1 

Je kunt kiezen voor een webdesign dat geheel bestaat uit complementaire kleuren. Dit is over het algemeen het makkelijkst. Het is belangrijk te kijken naar de psychologie van de leidende kleur, want dit zal de sfeer bepalen van de site. Je kunt er ook voor kiezen een combinatie te maken tussen complementaire kleuren en contrast kleuren. Dit is over het algemeen wat ingewikkelder, maar afhankelijk van het ontwerp mogelijk wel vereist. Waar je ook voor kiest, het is altijd handig om feedback te vragen bij mensen die je website voor de eerste keer zien. Welk gevoel roept het bij hen direct op? Hebben zij er over het algemeen dezelfde gedachten bij? En komt dit overeen met wat je uiteindelijk wilt uitstralen? Belangrijke informatie voor de toekomst.

 

Stap 6: Vorm in combinatie met kleur

De combinatie van vorm met kleur veranderd de sfeer van het geheel. Voorbeelden: Een blauwe druppel, water. Een rode druppel, bloed. Een gele cirkel: zon. Een rode cirkel, Japan. Een rood hart, liefde. Een groen hart: natuur.

 vormen kleuren

 Kleur bepaalt de boodschap van een vorm. Kortom, buiten emoties die het kan oproepen, kan het mensen ook aan een bepaald voorwerp doen denken, waardoor je meelift op het gevoel dat dat voorwerp vervolgens weer oproept. Het voorwerp kan zo'n positieve stimulerende boodschap geven dat het hebben van een afwijkende kleur hier ondergeschikt aan is.

 

Stap 7: Een goed webontwerp maken

Een goed webontwerp is een ontwerp waar alle voorgaande stappen tegen elkaar zijn afgewogen. Laten we de sportwagen branche als voorbeeld nemen. Sportwagens staan voor luxe en rijkdom, voor snelheid, voor assertieve sportieve mensen. En de doelgroep bestaat voornamelijk uit mannen. Aan welke kleur denk je bij het woord sportwagen? Wedden dat dit rood was? Iedereen is namelijk bekend met de Ferrari f40, een klassieker. Dat is de impact die het bedrijf ferrari heeft gemaakt op ons allen. Dat men toentertijd gekozen heeft voor de kleur rood is natuurlijk geen toeval. Rood is de meest opvallende kleur en opvallen doe je graag met een sportwagen. De kleur straalt snelheid uit. Rood is echter niet een kleur die in zijn algemeenheid bij mannen het meest geliefd is. Al deze elementen zijn echter meegenomen door de webdesigner bij het ontwerpen van de Ferrari website, zoals je HIER kunt zien. Er is in het webontwerp gekozen voor zwart als de leidende kleur. Een kleur die goed ligt bij de mannelijke doelgroep en een kleur die luxe uitstraalt. Rode details vind je echter overal terug in de site, wat refereert aan die klassieke sportwagen die wij allemaal zo goed kennen. Uiteindelijk is een goed ontwerp een weloverwogen ontwerp, waarbij alle stappen zijn bekeken en tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Conclusie:

Iedere kleur kan gebruikt worden in de juiste setting en er mag ook best wel worden afgeweken van een aantal van de bovengenoemde stappen. Een verschil in nuance is echter een verschil in sfeer. Bij een goed ontwerp wordt hiermee rekening gehouden. Welke sfeer vertegenwoordigt jou het beste? Welke kleur wordt als prettig ervaren bij jouw doelgroep? Heeft het ontwerp balans? Welk kleurschema onderscheidt je van je concurrenten en helpt je vooruit? Een totaal verzameling van keuzes en beweegredenen die je webdesign uiteindelijk karakter geven. Kleding maakt de man, kleuren maken de website.

 

Bent u nieuwsgierig naar mijn werkwijze en werk? Bekijk de video's of neem contact met mij op.